مرکز تصویر برداری زنده یاد دکتر عباس زادگان

شماره تماس : ۷۷۷۴۵۸۹۸

در مورد سرطان پروستات بیش تر بدانیم

در مورد سرطان پروستات بیشتر بدانیم
غده کوچکی که پایینتر از مثانه آقایان قرار گرفته و قسمت ابتدایی پیشابراه را احاطه کرده، پروستات نام دارد. پیشابراه، مجرایی است که ادرار را از مثانه به طرف خارج از بدن هدایت میکند. پروستات طبیعی، نرم و فاقد توده است. این غده که اعمال مختلف را انجام میدهد، از دو قسمت تشکیل شده که توسط یک لایه بافتی پوشیده شده اند.

اعمال پروستات
• کمک به کنترل ادرار با وارد کردن فشار به قسمت ابتدایی پیشابراه
• ترشح مایعی که سلول های جنسی مرد، یا اسپرم ها را فعال نگه میدارد. این مایع، پیشابراه را مرطوب و لغزنده می کند. این مایع مواد مغذی ای دارد که برای فعال باقی ماندن اسپرم ها لازم است. بدون پروستات، تقریبا مردان نابارور هستند، اما فقدان آن نیز تاثیر چندانی در زندگی فرد ندارد.

بزرگ شدن پروستات
در مردان جوان، پروستات تقریبا به اندازه ی یک گردو است. با افزایش سن اندازه این غده نیز افزایش می یابد. به این افزایش اندازه، بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) گفته می شود. این بیماری خوش خیم است و ارتباطی با سرطان پروستات ندارد.

علائم بزرگ شدن پروستات
• آهسته شدن جریان ادرار
• تکرر ادرار (بیش تر شب ها)
• احتباس ادراری
• عفونت مجاری ادراری
• انسداد کامل پیشابراه
• آسیب به کلیه ها

التهاب پروستات
این بیماری بیشتر در مردان جوان تا میانسال رخ می‌دهد. متناوباً درد ایجاد می‌شود و تشخیص آن به دلیل این که علائم، در افراد مختلف متفاوت است، مشکل است. در هنگام ادرار کردن سوزش یا درد ایجاد شود و مثانه کاملاً خالی نمی‌شود.

سرطان پروستات
سرطان پروستات، نوعی بیماری است که در آن سلول‌های بدخیم از بافت‌های پروستات نشات می‌گیرند و به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر و منجر به افزایش حجم در هر یک از اجزای سلولی غده پروستات می‌شوند. سرطان پروستات، دومین سرطان شایع، بعد از سرطان معده در میان مردان است. سرطان پروستات، می‌تواند دارای رشد آهسته و زمانی طولانی تا بروز علائم بالینی آن باشد. در مواردی دیگر تومور به سرعت رشد کرده و تهاجم تومور به بافت‌های دیگر امکانپذیر می‌شود. در این مورد، فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش آن، کوتاه است. ما بین این دو نوع رشد، تومورهایی وجود دارند که سرعت رشد آن‌ها در حد متوسطی است. به مردان بالای 40 سال برای غربالگری این بیماری، آزمایش سالانه PSA از طریق آزمایش خون و معاینه توسط پزشک توصیه می‌گردد. آنتی ژن مخصوص پروستات، PSA نام دارد.

علائم سرطان پروستات
• ادرار کردن پی در پی یا سخت
• جاری شدن ضعیف ادرار
• عدم توانایی در ادرار
• بی اختیاری ادراری
• جریان منقطع و ضعیف ادرار
• وجود خون در ادرار
• خروج منی همراه با درد
• درد مداوم قسمت پایین کمر
• سوزش
• ناتوانی جنسی

علل سرطان پروستات
• سن (مردان بالای 60 سال)
• عوامل ژنتیکی
• عوامل هورمونی: هورمون‌های استروئیدی (تستوسترون و آندروژن‌ها). افزایش ترشح هورمون تستوسترون در خون، موجب تسریع سرطان پروستات می‌شود.
• تغذیه : استفاده از مقادیر زیاد چربی حیوانی عامل مستعد کننده در ایجاد سرطان پروستات می‌باشد.
• تماس با مواد شیمیایی سرطان زا، مانند کادمیوم(در تهیه برخی آلیاژها و باتری کاربرد دارد)

تشخیص سرطان پروستات
-  از طریق معاینه مقعد .در این روش پزشک از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می‌کند. وجود سطح خشن و نامنظم بافت از علائم هشدار دهنده سرطان پروستات محسوب می‌شود.
- تومورهای سرطانی، آنتی ژن‌های مشخصی را تولید می‌کنند که از طریق آزمایش خون کشف می‌شوند. در بیماران مبتلا به سرطان پروستات، مقدار این آنتی ژن در سطح بالاتری است.
- در مراحل بعدی آزمایشات دیگری مانند ام آر آی (MRI)، سونوگرافی ، سی تی اسکن و نمونه برداری از غده (بیوپسی) نیز انجام می‌گیرد.

تشخیص به موقع بیماری، 5 سال بیشتر به زندگی مبتلایان اضافه می‌کند.
توصیه می‌شود مردان در سنین بالای 40 سال، سالیانه مورد معاینه غده پروستات از طریق معاینه مقعد قرار گیرند.
در سنین بالای 50 سال، هر سال آزمایش آنتی‌ژن مخصوص پروستات را انجام دهند. .

پیشگیری از سرطان پروستات
 1. به مردان بالای 40 سال برای غربالگری این بیماری، آزمایش سالانه PSA از طریق آزمایش خون و معاینه توسط پزشک توصیه می‌گردد. آنتی ژن مخصوص پروستات، PSA نام دارد.
 2. مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سلنیوم، ویتامین D، سویا، چای سبز، لیکوپن (ماده موجود در گوجه فرنگی) در پیشگیری و حتی کاهش رشد این تومور موثر بوده است.
 3. عدم مصرف بعضی غذاها مانند چربی‌ها، جهت پیشگیری در ابتلای این بیماری توصیه می‌گردد.

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی

نظر شما در رابطه با این مطلب